Protokoll fört vid årsmöte med Flärke Fiber ekonomisk förening 2015-06-03 i Flärke Bygdegård.
Närvarande: c:a 65 personer
§ 1 Mötets öppnande
Ordförande Karl-Gustav Gustafsson öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
§ 2 Val av ordförande samt sekreterare vid stämman
Valberedningens förslag; ordförande Tord Lundin, som tackade för förtroendet, och sekreterare Agneta Gröndahl, godkändes.
§ 3 Godkännande av röstlängden
Beslutades att röstlängd tas fram och godkänns om behovet uppstår.
§ 4 Val av två justeringspersoner tillika rösträknare
Johnny Lindberg och Gunilla Berglund valdes till justerare och beslutades att rösträknare väljs om behovet uppstår.
§ 5 Fråga om stämman blivit utlyst i behörig ordning
Kallelse hade skickats ut via mail, affischering och information på hemsida, vilket godkändes.
§ 6 Fastställande
av dagordningen
Föreslagen dagordning godkändes med tillägg för att styrelsen under punkt 16 skulle ge information om dagsläget och hur det ser ut med arbetet framåt i föreningen.
§ 7 Styrelsens årsredovisning och revisionsberättelsen
Verksamhetsberättelse för 2014, Bilaga 2, Årsredovisning, Bilaga 3, Resultatrapport,
Bilaga 4, samt Revisionsberättelse, Bilaga 5, fanns att hämta vid entrén.
Ordförande läste revisionsberättelsen.
Kassören Cecilia Lundinredogjorde
för årsredovisningen och konstaterade att årets vinst uppgick till 3.447 kronor.
Redovisningen godkändes.
§ 8 Beslut om fastställande av balansräkningen och resultaträkningen samt om disposition av årets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen
Beslutades att fastställa balans- och resultaträkning samt att vinsten överförs tilll 2015 års bokföring.
§ 9 Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna
Mötet beslutade att bevilja styrelseledamöterna ansvarsfrihet för det gångna året.
§ 10 Frågan om arvoden till styrelseledamöter och revisorer
Mötet beslutade att bevilja styrelseledamöterna ersättning för faktiska kostnader för utlägg samt reseersättning.
§ 11 Beslut om medlemsavgift och andra avgifter
Revisorerna ville höja medlemsavgiften till 300 konor.
Styrelsen föreslog 100 kronor, som tidigare, eftersom kollektivavtalet innehåller ytterligare 50 kronor. Sammanlagt betalar
kollektiva medlemmarna då 150 kronor för kommande administrativa och eventuella övriga kostnader.
Mötet beslutade att medlemsavgiften, som tidigare, skulle vara 100 kronor.
§ 12 Val av ordförande
Karl-Gustav Gustafsson valdes enligt valberedningens förslag till föreningens ordförande.
§ 13 Val av övriga styrelseledamöter och eventuella styrelsesuppleanter
Till övriga
styrelseledamöter valdes
Bertil Grundström, ett år
Cecilia Lundin, två år
Agneta Gröndahl, ett år
Johnny Lindberg, två år
Erling Arnqvist, två år
Joakim Hultgren,
ett år och
Peder Strandberg, ett år.
§ 14 Val av revisorer och revisorsuppleant
Till revisorer valdes Mats Jansson och Margita Thorén och till revisorssuppleant valdes Tommy Strandberg.
§ 15 Val av valberedning, lägst två och högst fem personer, varav en skall vara sammankallande
Till valberedning på ett år valdes Lennart Lundin, sammankallande, och Victoria Sjöqvist.
§ 16 Övriga ärenden som skall tas upp på föreningsstämman enligt lag eller föreningens stadgar och som anmälts till styrelsen senast fyra veckor före stämman
Karl-Gustav Gustafsson
redogjorde för hur långt arbetet i föreningen kommit.
Telia hade lämnat besked om att inkoppling av systemet skulle vara klart 25 juni.
Utrustning till medlemmarna kommer att läggas i påsar som kan hämtas på
Bygdegården. Medlemmarna får besked om tidpunkt via kallelse.
Medlemmarna ska också skriva på en blankett för medgivande till betalning via autogiro.
En fråga från medlem om kostnaden för byte av avtalsform ställdes. Styrelsen redogjorde för kostnaden och att beslut fattats vid tidigare möte om detta.
Inga övriga ärenden hade anmälts.
§ 17 Mötets avslutande
Tommy Sjöberg tackade
styrelsen för allt det omfattande arbete som hittills lagts ner i projektet. Ett särskilt tack till Bertil Grundström som drog igång det hela.
Tillsammans med Karin Jonsson delade han ut blommor från Flärke Bygderåd
till styrelsen och till projektanställde Tommy Strandberg.
Ordförande avslutade mötet, tackade för visat intresse och bjöd in till kaffebordet.
Vid protokollet
Agneta Gröndahl
Justeras
Tord Lundin Johnny Lindberg Gunilla Berglund
Medlemsmöte
Flärke Affärscentrum Ekonomiska Förening
Tid 2013-06-18, kl 19.00
Plats Flärke bygdegård
Närvarande Kenneth Strandberg, Krister Karlsson, Jan-Erik Hägglund, Elisabeth Nilsson, Anna Hägglöf, Tommy Strandberg, Kjell Hägglund, Lorenz Edman, Maj-Lis Edman, Olle Engblom, Monica Poblenz, Ove Augustsson
Fördelning Ordförande, samtliga i styrelsen mailas protokollet
Mötets öppnande
Ordförande öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
Val av ordförande vid stämman och anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare
Till ordförande valdes Tommy Strandberg och till sekreterare Anna Hägglöf.
3. Godkännande av röstlängd
Röstlängden godkändes
4. Val av en eller två justeringsmän
Till justeringsman valdes Olle Engblom.
5. Frågan om stämman blivit utlyst i behörig ordning
Stämman fann att mötet var behörigt utlyst.
6. Fastställande av dagordningen
Dagordningen godkändes.
7. Styrelsens årsredovisning och revisionsberättelse
Anna läste upp verksamhetsberättelsen:
Ett årsmöte, ett medlemsmöte och 15 styrelsemöten har hållits. Dessutom har ett flertal planeringsmöten hållits med delar av styrelsen och entreprenörer.
Flärkemacken har byggts vilket inneburit många myndighetskontakter för att få alla tillstånd som krävts och få godkänt investeringsstöd på 75%. Banker har kontaktats för lån och lånet togs av Swedbank. Macken köptes av Öviks Pump och Miljö AB och monterades under senhösten. Den invigdes den 24/11 i samband med att lanthandeln blev servicepunkt.
Verksamhetsberättelsen godkändes av stämman.
Jan-Erik läste upp årsredovisningen. Bokslutet presenteras för både 2011 och 2012.
142 är nu medlemmar i föreningen.
Resultaträkning
Omsättning och andra intäkter 143 522 kr
Rörelsekostnader 142 411 kr
Rörelseresultat 1111 kr
Finansiella poster typ ränta -3649 kr
2011-2012 resultat -2538 kr
Balansräkning tillgångar
Anläggningar 759 335 kr
Kassa och bank 198 674 kr
Fodringar 196 195 kr
Summa tillgångar 1 154 204 kr
Skulder 1 000 000 kr
Monica läser upp revisionsberättelsen, hon har inget att anmärka. Stämman godkänner detta.
8. Fastställande av resultat- och balansräkning, samt disposition av vinst/förlust
Går ihop med punkt 7.
9. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret.
10. Arvoden
Beslutades att inga arvoden utgår till styrelsen.
11. Val av styrelseledamöter och styrelsesuppleanter
Styrelseledamöter med 1 år kvar i styrelsen:
Håkan Edin
Jan-Erik Hägglund
Anna Hägglöf
Krister Karlsson
Kenneth Strandberg
Tommy Strandberg
Elisbeth Nilsson, suppleant
Hans-Erik Granström, suppleant
För att få överlapp i styrelsen väljs dessa på 2 år:
Anna Hägglöf
Jan-Erik Hägglund
Krister Karlsson
Tommy Strandberg
Elisabeth Nilsson, suppleant
12. Val av revisor och revisorssuppleanter
Revisor: Monica Poblenz
Revisorsuppleant: Ove Augustsson
13. Val av valberedning
Lorenz Edman, sammankallande
Erik Hägglund
Rickard Nyberg
14. Övriga frågor
a) Vad ska vi göra med skulden på 200 000 kr som kvarstår i slutet på byggperioden?
Är det möjligt att ta in mer pengar från medlemmarna?
Föreningen jobbar också med att få in mer sponsorpengar och stipendier.
Intäkterna av bränsleförsäljningen kommer på sikt att gå till amortering av anläggningen.
Kontakt tas med byamännen för att höra om de vill sponsra med intäkten från avverkningen från allmänningen.
b) Tommy berättar om kommande arbeten för bränsleanläggningen.
Närmaste veckorna kommer gamla bränsletankarna att grävas upp. Då ska markprov tas och sedan ska jorden köras till deponi. Sedan kan groparnas fyllas igen.
Efter detta är gjort ska ytan asfalteras. Skanska har lämnat pris på 950 m2 asfaltering på 189 000 kr.
Arbetena ska vara utförda och fakturorna ska vara betalda och inne hos Länsstyrelsen 1/9.
c) Husets skick, detta diskuteras mer nästa år.
Skorstenen är t ex utdömd. Vi har några år på oss att hitta alternativ uppvärmning till oljeeldning och därigenom slippa renovera skorstenen.
d) Förslag om att ta ett extra medlemsmöte i höst för att diskutera ekonomin efter att arbetena är slutförda runt macken.
e) Prognos för försäljning av bränsle är ca 300 m2 detta första år.
15. Mötets avslutande
Ordförande förklarade mötet avslutat och tackade för visat intresse.
Hattsjö 2013-06-18
…………………………………………..
Sekreterare
Anna Hägglöf
…………………………………………..
Justeras
Olle Engblom
Medlemsmöte
Flärke Affärscentrum Ekonomiska Förening
Tid 2012-08-30, kl 19.00
Plats Flärke bygdegård
Närvarande Se bilaga 1
Fördelning Ordförande, samtliga i styrelsen mailas protokollet
Ordförande öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
Till ordförande valdes Tommy Strandberg och till sekreterare Anna Hägglöf.
3. Val av en eller två justeringsmän
Till justeringsmän valdes Rolf Nordin och Krister Karlsson.
3. Val av rösträknare
Till rösträknare valdes Rolf Nordin.
4. Frågan om stämman blivit utlyst i behörig ordning
Mötet fann stämman behörigt utlyst.
5. Presentation av bränsleanläggningen
Tommy presenterade bränsleanläggningen.
Bygglovet är klart och vi har ett muntligt godkännande av Länsstyrelsen att de beviljar 70 % av investeringskostnaden.
Bränsleanläggningen kommer att placeras bakom huset, se ”Förslag till placering av mack och påfyllnad”. (Bilaga 2) Svackan bakom huset kommer att fyllas upp för att ge plats åt tankstationen. Tankning kommer att vara möjlig på båda sidor av pumpen och både bilar och lastbilar kommer att kunna tanka.
Säkerhetsavstånd hålls till befintliga byggnader, dock blir affärshuset en ”b”-byggnad. Ingen kan alltså vara fast boende i fastigheten. Avståndet är dock ett sådant att vi kan söka dispens i framtiden om det skulle bli aktuellt.
Anläggningen kommer att köpas av ÖPM, Öviks Pump och Miljö AB.
En besiktad och godkänd begagnad kombitank för 15 m3 diesel och 10 m3 bensin finns tillgänglig hos ÖPM. Oljeavskiljare och explosionsskydd ska installeras.
Egen pumpstation med kortläsare köps och därmed är vi fria att köpa bränsle av vilken leverantör vi önskar. Betalning kommer att ske endast med kort. Under dagtid kommer det troligtvis att gå att betala kontant med hjälp av Roger och Anna.
Kommande arbeten
Garaget rivs i helgen och bränns upp.
Sedan är det dags att börja fylla igen svackan bakom huset. Olika personer har hört av sig för att skänka fyllnadsmassor. Ca 250-300 m3 krävs, en del fås från tomten eftersom befintlig plan kommer att schaktas ned för att få en jämn plan.
Holmen kommer att sponsra några lass 0-80 grus till bärlagret. Resten köper vi.
Ytan kring fyllnadsplats och tankstation ska vara hårdgjord för att förhindra spill. Asfaltering kan dock ske nästa år.
Gamla pumparna tas bort i höst och rören ned till tankarna pluggas. Sanering av området kring de gamla pumparna kan vänta till efter vintern.
Nu ska kontakt med olika banker tas för att försöka låna pengar. Samtidigt fortsätter arbetet med att försöka hitta sponsorer för projektet.
Om allt går som planerat kan anläggningen tas i drift i oktober.
6. Presentation av budget
Jan-Erik presenterade budgeten.
I korthet kan budgeten beskrivas enligt nedan.
Total kostnad inkl. moms: -1 250 000 kr
Återbetalning moms: +250 000 kr
Återbetalning från Länsstyrelsen: +700 000 kr
Minsta trolig egen insats: +100 000 kr
Kvar att låna -200 000 kr
Ca 18 000 kr/år blir kvar av intäkten vid en beräknad försäljning av ca 400 m3 bränsle efter amortering av lånet. Intäkten kommer primärt att gå till drift och underhåll.
7. Godkännande av styrelsens rätt att disponera föreslagen budget för anläggningen
Enhälligt beslutat att styrelsen har rätt att disponera den föreslagna budgeten.
8. Övriga frågor
a) Sponsring
Jan-Erik berättar om vad som gäller för sponsring, bl a att uppgifter om sponsorn och summa mailas till Jan-Erik så skickar han en faktura . Anna skriver ned vad som gäller vid kontakt med sponsorer. Detta kommer att finnas på affären tillsammans med ett brev att ge till presumtiva sponsorer där projektet finns beskrivet och vad vi erbjuder sponsorer.
Alla ombeds hjälpa till att hitta sponsorer. Sponsorer kan även vara anonyma.
b) Hjälp önskas
Hjälp efterfrågas till markarbeten. Kontakta någon i styrelsen om man har möjlighet att hjälpa till.
Lördag 1/9 tas plåten bort från garaget och det töms.
Söndag 2/9 fraktas garaget bort.
Preliminärt lördag den 15/9 fraktas massor till affärsfastigheten. Beroende på när maskiner finns tillgängliga kan detta ev. ske tidigare.
9. Mötets avslutande
Ordförande avslutade mötet och tackade för visat intresse.
Hattsjö 2012-09-02
…………………………………………..
Sekreterare
Anna Hägglöf
…………………………………………..
Justeras
Rolf Nordin
…………………………………………..
Justeras
Krister Karlsson
Närvarande 30/8 2012 Bilaga 1.
Medlemsmöte - Flärke Affärscentrum Ekonomisk Förening
Elisabeth Nilsson
Krister Karlsson
Göran Östensson
Rolf Nordin
Kjell Englund
Rickard Nyberg
Hans-Erik Granström
Ove Engblom
Kenneth Strandberg
Lennart Lundin
Arne Hägglund
K-G Gustafsson
Pia Höglander
Tord Lundin
Paul Berglund
Bertil Grundström
Inga-Märta Grundström
Margareta Näsholm
Anna Fahlander
Maj-Lis Edman
Lorenz Edman
Ann-Mari Hultgren
Joakim Hultgren
Jan-Erik Hägglund
Ove Augustsson
Göran Eliasson
Eleonor Gidlund
Tommy Strandberg
Anna Hägglöf
Senaste kommentaren
19.05 | 19:07
Ola Larsmo SWEDE HOLOW blir nästa bok vi skall läsa till i slutet av juni. Det var en överraskning att det kunde vara så inspirerande att vara med i en bokcirkel. TACK
24.01 | 09:46
Vi läser Sara Larssons "Den Första Lögnen" i Flärke bokcirkel. Vi har några exemplar kvar om du vill läser med! Vi träffas Onsdag den 9 Februari kl 18.30 vid Flärke Bygdegården.
24.11 | 13:20
Flärke Bokcirkel kommer att träffas torsdag 2. december kl 18.30 vid bygdegården. Alla hjärtligt välkomna. Fika finns!
11.11 | 10:21
Brinner du för böcker? Vill du vara med i en ny bokcirkel i Flärke som ska träffas en gång i månad. Om du är intresserad, kontakta: Gordon, epost: gandf50@yahoo.com